Hukum Nikah Mut'ah.

Wednesday, 2 November 2011

Risiko yang mungkin timbul.
             
Pagi ini, agak terkejut menerima satu sms dari remaja kita,
“Salam ustazah, apa pandangan ustazah mengenai nikah mut'ah? Malam kelmarin kawan saya akad melalui nikah mutaah.”

Apa Itu Nikah Mutaah?
Nikah mut'ah (Arab: نكاح المتعة nikā al-mut'a, harfiah: perkahwinan[1] untuk keseronokan[2]), atau sigheh, adalah perkahwinan bagi tempoh masa tertentu, yang menurut Mazhab Syiah, adalah perkahwinan bagi masa yang telah ditetapkan, dan selepas itu, ikatan perkahwinan tersebut terlerai.
Pernikahan ini akan berakhir sesuai dengan batas waktu yang telah di tentukan tanpa talak serta tanpa kewajiban memberi nafkah atau tempat tinggal dan tanpa adanya saling mewarisi antara keduanya meninggal sebelum berakhirnya masa nikah mu’ah itu. (Fathul Bari 9/167, Syarah shahih muslim 3/554, Jami’ Ahkamin Nisa’ 3/169).
Hukum Nikah Mutaah.

Ahli Sunnah Wal Jamaah bersepakat pada HARAM hukumnya.
Nikah mut’ah diharamkan pada saat fathu makkah tahun 8 Hijriyah. Ini adalah pengesahan Imam Ibnul Qoyyim dalam zadul Ma’ad 3/495, Al-Hafiz Ibnu Hajar dalam fathul bari 9/170, Syaikh Al- Albani dalam irwaul Ghalil 6/314.
Telah datang dalil yang amat jelas tentang haramnya nikah mut’ah, diantaranya: Hadits Ali bin Abi Thalib Radiyallahu ‘anhu: “Dari Ali bin abi Thalib berkata: Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam melarang nikah mut’ah dan memakan daging keldai jinak pada perang khaibar.” (HR. Bukhari 5115, Muslim 1407). Hadits Sabrah bin Ma’bad Al-Juhani.
Realiti Antara Cara-Cara Nikah Mutaah Yang Berlaku:
(Cara ini berbeza-beza mengikut mazhab dan tahap kefahaman individu yang berbeza-beza dalam Syiah. Sila kaji lanjut.)
  1. Tanpa wali, saksi dan perisytiharan.
  2.  Di mana-mana sahaja di antara seorang lelaki dan seorang perempuan.
  3. Dengan perempuan Yahudi, Nasrani dan perempuan pelacur sekalipun.
  4. Walaupun tidak mengetahui sama ada perempuan itu bersuami atau tidak.
  5.  Dengan perempuan dalam lingkungan umur yang tidak tertipu iaitu 10 tahun.
  6.  Dengan bayaran mas kahwin yang tidak terlalu besar, hanya memadai dengan segenggam gandum atau segenggam makanan atau buah tamar atau satu dirham bahkan kurang lagi dari satu dirham.
  7.  Dengan perempuan tanpa had. Ia tidak terbatas kepada empat orang sahaja.
  8. Untuk jangkamasa tertentu seperti 2 tahun, 2 bulan, sebulan, seminggu atau sehari. Dengan seseorang perempuan beberapa kali. Perempuan itu tidak haram kepadaa lelaki yang telah melakukan melakukan mut’ah dengannya walaupun beberapa pada kali yang ke-3 bahkan pada kali yang ke-1000 sekalipun.
  9. Dengan bayaran maskahwin secara ansuran dan tidak memberi sebahagian daripada maskahwin mengikut keadaan hari atau masa keengganan perempuan bergaul dengan lelaki yang mengadakan aqad mut’ah dengannya. Misalnya mereka mengadakan akad mut’ah untuk 10 hari dan menentukan maskahwinnya sebanyak RM 100.00 tetapi si lelaki bimbang perempuan yang dia lakukan mut’ah dengannya itu tidak akan memenuhi tempoh yang dipersetujui itu maka bolehlah ia mengaqad mut’ah dengan bayaran maskahwinnya secara beransur-ansur. Jadi jika perempuan itu hanya memenuhi kepuasan lelaki tersebut selama 5 hari sahaja, maka lelaki itu perlu membayar RM 50.00 sahaja. 
  10. Mazhab Syiah yang dekat dengan Ahli Sunnah agak berbeza dengan cara-cara di atas ini. Sila rujuk.
Pengajaran

Remajaku sayang,
Alangkah bagusnya kita bertanya dan mengkaji  dahulu sebelum melakukan sesuatu perkara besar yang kita tidak tahu.
Begitu juga sebelum kawan baik kita ingin mengambil sesuatu keputusan besar, yang dia kurang arif mengenainya, eloklah dirujuk betul-betul kepada orang yang berautoriti.
Zaman sekarang kan canggih. Boleh rujuk laman web berautoriti seperti JAKIM untuk dapatkan maklumat pantas.
Jangan buat dulu baru nak tanya. Bahaya, dik!
Ya Allah, selamatkan kami dan adik-adik remaja kami.

89 comments:

  1. pernah membuat pembentangan psl tajuk nikah mut'ah msa d univ dlu..alhamdulillah..cdangan pnsyarah utk tajuk ini tlh mmbuka mata ramai pelajar pd sma itu..dan ilmu tentang nikah mut'ah berjaya dikongsi..

    msih ramai sebenarnya yg xtahu mksud nikah mut'ah dan sbb itu msih ada yg melakukannya..

    ReplyDelete
  2. sama-sama kita doakan remaja sekarang lebih mendalami ilmu terlebih dahulu sblum berbuat sesuatu... HARAM! :)

    ustazah ingin diri ini bertanya, juru nikah tu adakah mereka dari golongan syiah yang menikahkan pasangan2 yang bernikah muta'ah ini?

    minta ilmu dari ustazah bagi memantapkan lagi pengetahuan ttg ini.. wallahualam

    ReplyDelete
  3. salam wa rahmah~

    Maaf, sepertinya auta lebih dari fakta.
    Poitn 1-9 semuanya dusta. Bersikap adillah dalam memberi fakta.


    Allhumma solli 'ala Muhammad wa aali Muhammad~

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga pasti saudari ini dari syiah yg tidak sudi mendengar komentar dan nasihat dr saudari ustazah fatimah syarha. Syiah acapkali mengatakan mereka betul, sedangkan rujukan mereka tidak berumberkan ulama2 yg mu'tabar langsung. Selalu saja bertaqiyah

      Delete
  4. wa'alaikumussalam

    kenapa tuduh melulu?
    sepertinya saudari dari pihak syiah.
    sy mempunyai seorang kawan yang berfahaman syiah dan suka bercakap dengan melukakan hati.
    saudari patut bercakap lebih bersopan lebih lebih lagi dengan yang lebih dewasa. sy penah melihat ada video menyiarkan seorang yang berfahaman syiah ditimpa kipas yang sedang berpusing akibat mencela sahabat

    ReplyDelete
  5. "sy mempunyai seorang kawan yang berfahaman syiah dan suka bercakap dengan melukakan hati.
    saudari patut bercakap lebih bersopan lebih lebih lagi dengan yang lebih dewasa. sy penah melihat ada video menyiarkan seorang yang berfahaman syiah ditimpa kipas yang sedang berpusing akibat mencela sahabat"

    macam ini x valid untuk jadi testimoni. Saya juga boleh bicara, di malaysia rata2 sunni...banyak juga yang buang bayi? adakah ini menyimpulkan sunni itu teruk? tidak bukan..anda hanya ada 'seorang' sample saiz=1 yg berkelakuan buruk, terus menghukum keseluruhan. Di malaysia mazhab rasmi sunni, benyak kes buang bayi, rogol rempit seumpamanya. Apakah patut meletakkan kesalahan ke atas fahaman sunni semata2. Sila bijak berfikir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesungguhnya yangg haram tu JELAS!
      Semoga Allah membuka hatimu.

      Delete
  6. How is Mut'ah Contracted?

    The contracting of Mut'ah is just like that of Nikah, both require specific words to make the contract halaal - both types of marriage have Dower. The difference between Mut'ah and standard Nikah is that there is no specified time scale, whilst a time scale is necessary with Mut'ah. Mut'ah has many Shari'ah rules / regulations if one wishes to learn further they should consult Shi'a books of fiqh.

    Which type of women can you contract Mut'ah with?

    Similar rules that apply for Nikah apply for Mut'ah - if certain types of women are haram for a man to contract Nikah then the same rule applies with Mut'ah. A man cannot contract Mut'ah with a married women, as is the case with a normal Other rules along this line are stipulated in our books of fiqh, which will be discussed in the appendix.

    Iddah (Waiting Period) in Mut'ah

    Iddah is obligatory upon women in Mut'ah, just like in Nikah i.e.

    A woman cannot enter into Mut'ah marriage, till the time she has become pure by observing the 'iddah (waiting period) from her earlier husband.
    And after expiration of Mut'ah marriage, again she has to observe 'iddah, before getting married (either Nikah or Mut'ah) to any other person.

    What is the position of children born from Mut'ah?

    There is no difference between the children of Nikah or Mut'ah. Both are considered legitimate under the Shari'ah - they inherit from their parents, and all Islamic laws apply with regards to paternity.

    Do all principles that apply on women in Nikah also apply in Mut'ah?

    Yes the same principle/rights apply - two people cannot contract Mut'ah with the same woman at one given time, and so forth. We will discuss this further in our appendix.

    http://www.answering-ansar.org/answers/mutah/en/chap2.php

    ReplyDelete
  7. kenapa tidak saudari menerangkan saja cara-cara nikah muta'ah yang dinyatakan itu dan berkata ini auta bukan fakta? sy melihat kecelaruan, dan tidak meyakininya. dan pernah membaca mengenai kekejaman syiah, yang langsung tidak bertepatan dengan akhlak yang dibawa Rasulullah saw. sy pernah jumpa dengan akhlak ahli sunni yang baik2, bertepatan dengan konsep Islam itu Indah.

    ReplyDelete
  8. "Dengan perempuan Yahudi, Nasrani dan perempuan pelacur sekalipun."

    Bahkan Sh. Qardhawi sendiri memberi justifikasi kebolehan berkahwin dengan wanita Yahudi/Nasrani. Tonton ceramah beliau di sini:
    http://www.youtube.com/watch?v=OA_hIRVRtvA

    Kenapakah dengan pelacur? Apa mereka tidak dicberi peluang untuk berubah? Alangkan dalm sunni juga jika perkahwinan dgn pelacur jika memenuhi syarat juga sah. Cumana kriteria pemilihan calon isteri, sudah semesti kita mahu yg baik2. Namun terdapat juga dr klgn mereka2 yg berkahwin dengan pelacur. Apakah jatuh hukum haram berkahwin dengan pelacur? adakah menjadi pelacur membatalkan syarat sah nikah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annabilah, tak boleh kahwin dengan pelacur. Pelacur adalah pezina. Dan pezina tak boleh dikahwini oleh orang yang beriman. Ini dijelaskan dalam surah An Nur ayat 3:

      "Lelaki yang berzina tidak berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu TERLARANG kepada orang-orang yang beriman".

      Tapi, kalau pezina tu dah betul2 taubat, dia bukan lagi pezina dan boleh dikahwini. Ini dijelaskan dalan ayat 5 surah An Nur:

      "Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

      Delete
  9. bismillahirrahmanirrahim
    annabilah,
    ana yakin bukan ukhti fatimah sengaja mereka cerita di atas..ia mmg berfakta, ana juga pernah didatangi seseorang yg mengaku syiah mengamalkan mut'ah...
    pandangan ana ia bertentangan dgn ajaran agama kita,
    berkenaan penerangan berbahasa inggeris di atas ana ketahui ia hanya teori manakala amalan sebenarnya lain...
    berkenaan pelacur itu ana faham maksud penulis ialah mana-mana lelaki yg sekadar mahu memuaskan nafsu (tidak perlu menilai kriteria calon isteri lagi)lantas memilih mana mana pelacur utk dijadikan mangsa bukannya bertujuan membina keluarga kerana selepas itu lelaki itu boleh saja menceraikannya...penulis bukan mahu menghina pelacur annabilah..tak apa annabilah perlahan-lahanlah lah ya memahami semua ini
    (maaf ukhti fatimah,ini sekadar pandangan ana yg tak seberapa)

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum

    Ukhti fatimah salah mengkaji.

    Nikah Mut'ah dari perspektif Fiqh Syiah perlu izin wali, tidak dibenarkan kahwin dengan perempuan bawah umur. Pernah dilakukan oleh Tabi'in walaupun khalifah umar mengharamkannya. Saya dapati point yang dikemukakan sama seperti yang disebarkan oleh Wahabi.

    Saksikan nikah kontrak yang dilakukan oleh orang-orang Arab di Indonesia (ada yang mengatakan ini adalah pengkhianatan terhadap nikah permanent kerana nikah dengan niat cerai):

    http://www.youtube.com/watch?v=578eLX0VXNs

    ReplyDelete
  11. pada mulanya sy faham..tapi,apabila dibaca semua komen sy jd pening..~~
    sy pun x berapa reyi ilmu fiqh ni..baru mula nak mengkaji..tapi,sy takut kalau sesat dan bertentangan dengan syarak.Jadi,apa yang perlu sy buat??

    ReplyDelete
  12. Salam sayang semua.
    Senyum-senyum selalu.

    Kita boleh berbeza dalam perkara cabang atau fiqh, tapi kita tidak dibenarkan berbeza dalam perkara akidah.

    Ahli Sunnah tidak mengiktiraf akidah Syiah yang mengkafirkan ramai sahabat Rasulullah SAW.

    Syiah juga tidak mengiktiraf akidah ahli sunnah. Kebanyakan Syiah mengkafirkan ahli sunnah.

    ReplyDelete
  13. Saudari Annabilah yang diraikan,

    Jika saudari golongan Syiah,
    Maka terimalah hakikat bahawa perkara usul (dasar) kita berbeza. Sudah tentu perbahasan kita dalam perkara cabang seumpama ini akan jauh berbeza.

    ReplyDelete
  14. Jika saudari bukan Syiah,

    ketahuilah ahli sunnah bersepakat pada HARAM hukumnya nikah mutaah. Jika saudari ahli sunnah, tidakkah ukhti akan cuba sampaikan apa yang ulama’ ahli sunnah katakan?

    ReplyDelete
  15. Lumrah Fiqh sentiasa banyak pandangan. Dalam Fiqh Sunni banyak khilaf. Dalam Fiqh Syiah juga banyak khilafnya.

    Syiah itu sendiri terdiri daripada banyak pecahan seperti Rafidah, Jaafariah, Zaidiah dll. Ada Syiah yang agak dekat pegangannya dengan Sunni.

    Maka, jika cara-cara nikah mutaah di atas tiada dalam mazhab Syiah yang saudari nyatakan, ia mungkin ada dalam mazhab Syiah yang lain. Betul tak?

    Mari sama-sama kita rujuk laman web ini dan mengkajinya.

    ReplyDelete
  16. Sumber ini dipetik daripada Wikepedia:
    Rujukan

    ↑ http://www.sensagent.com/dictionnaires/ar-en/نكاح/ALEXMN/
    ↑ http://www.sensagent.com/dictionnaires/ar-en/متعة/ALEXMN/
    ↑ Man Laa Yahdhuruhul Faqih j . 3. hal.459
    ↑ At Thusi- Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 248 , 249 , 254 , An Nihayah hal. 489
    ↑ Khomeini-Tahriru Al Wasilah jil. 2 hal. 292
    ↑ Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 253, An Nihayah hal. 489
    ↑ Al Istibshar j. 3 hal. 461, Al Furu’ Min Al Kafi jil . 5 hal. 463
    ↑ Al Furu’ Min Al Kafi jil. 5 hal 457 , Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 260
    ↑ Jaafar As Shadiq bahawa beliau ada berkata, "Berkahwinlah dengan mereka secara mut’ah walaupun sampai 1000 orang kerana mereka itu termasuk di antara perempuan sewaan" . (Al Istibshar j. 3 hal. 461, Tahzibu Al Ahkam j. 7 hal. 259, Wasaailu As Syiah jil, 14 hal, 446, Al Furu ‘ Min Al .Kafi jil. 5 hal. 452)
    ↑ Sekurang-kurang tempoh bagi mut’ah itu boleh dilakukan mengikut sebagaimana yang tersebut di dalam riwayat ( Syiah ) dari Ali bin Muhammad Al Jawad (Imam yang ke-10 Syiah ) bahawa beliau pernah ditanya, "Berapa lamakah sekurang-kurangnya tempoh bagi mut’ah itu boleh dilakukan? Adakah harus seseorang melakukan mut’ah dengan syarat sekali persetubuhan?, "Ya, tidak mengapa. Tetapi bila selesai (daripada persetubuhan itu) hendaklah ia memalingkan mukanya dan tidak memandang lagi kepada perempuan itu. (Al Furu’ Min Al Kafi j. 5 hal 460. Tahzibu Al Ahkam jil. 7 hal. 267)
    ↑ Ini tersebut di dalam riwayat Syiah dari Aban bahawa ada orang bertanya Jaafar As Shadiq tentang bolehkah seseorang melakukan mut’ah dengan sesorang perempuan beberapa kali? Jaafar Al Shadiq menjawab, "Tidak mengapa, ia boleh melakukan mut’ah dengannya seberapa kerap yang dikehendakinya". Al Furu ‘ Min Al Kafi jil . 5 hal. 460, Wasaailu As Syiah jil. 14 hal. 480.
    ↑ Ini berdasarkan riwayat mereka (Syiah) daripada Umar bin Hanzalah katanya, "Aku bertanya Jaafar As Shadiq; Bolehkah aku mengadakan aqad mut’ah dengan seorang perempuan selama sebulan dengan tidak memberikan kepada perempuan itu sebahagian daripada maskahwinya? Jaafar As Shafiq menjawab, "Ya, boleh. Ambillah daripadanya sekadar masa keengganannya (untuk bergaul denganmu). Jika setengah bulan ambillah separuh, jika sepertiga bulan ambillah satu pertiga."(Al Furu’ Min Al Kafi j.5 hal.461,Wasaailu As Syiah jil.14 hal.481,Biharu Al Anwar jil.100 hal.310)

    ReplyDelete
  17. Saya tersenyum membaca ulasan saudari tentang nikah dengan pelacur. Terbukti, tafsiran manusia memang selalu berbeza. Boleh saya bertanya:

    Ada beza atau tidak dalam dua kenyataan ini?

    1.Menikahi pelacur.
    2.Menghalalkan pelacuran.

    Ia suatu isu yang sama atau isu yang berbeza?

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum..:)

    ustazah Fatimah yang saya kasihi kerana Allah ^_^ insyaAllah..

    maaf, nak minta izin untuk bertanya luar dari tajuk entry, boleh tak? Hee

    ibu mertua tiri boleh dinikahi (oleh menantu lelaki) ke tak?

    jazakillahu khairan kathira ^_^

    ReplyDelete
  19. Ayat...
    "....Dengan perempuan Yahudi, Nasrani dan perempuan pelacur sekalipun...."
    adalah satu ayat kenyataan atau pemberitahuan berdasarkan rujukan (Khomeini-Tahriru Al Wasilah jil. 2 hal. 292).

    Tiada kenyataan saya yang menafikan wujudnya perkara khilaf dalam fiqh sunni di sebaliknya.

    ReplyDelete
  20. Antara Sunni dan Syiah….

    Seorang Syeikh di Dimasyq, Syria pernah berkata. Syiah ibarat kudis di badan kita. Orang kafir pula ibarat singa yang sedang menerkam kita. Antara singa dan kudis, mana yang patut kita hadapi dahulu?

    Syeikh Yusuf al-Qaradhawi berkata, “Siapapun boleh berdekatan dengan Syiah yang berbeza dengan kita dalam masalah furu’, dan memiliki kedekatan dengan kita dalam masalah usul iaitu bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad utusan Allah serta beriman terhadap rukun iman dan Islam.”

    Adakah diharamkan bagi seorang Muslim membantu Muslim yang mengikuti salah satu mazhab Syiah yang moderat, khususnya ketika umat sangat membutuhkan kesatuan dan penyatuan?

    Al-Qaradhawi berlembut dalam hal ini sehingga beliau dihentam oleh segolongan Muslim yang lain. Sedangkan dalam dunia non-Muslim ada NATO, ada Uni Eropa, di mana mereka bersatu agar pengaruh mereka semakin kuat. Lalu, apakah dunia non-Muslim kini ramai-ramai merapatkan barisan untuk bersatu dan berbaris di bawah satu panji, sementara kaum muslimin tidak mahu bersatu?

    ReplyDelete
  21. Waalaikumussalam wbt buat
    Saudari unggaspagi yang diraikan,
    Ukhti bersetuju atau tidak jika saya katakan Fiqh Syiah itu banyak khilafnya?

    Saya mungkin salah mengkaji dari perspektif Fiqh Syiah yang saudari anuti (jika saudari Syiah) atau yang saudara kaji (jika saudari bukan syiah).Namun, kenyataan di atas mungkin benar dari fiqh syiah yang lain berdasarkan rujukan yang diberi. Betul atau tidak?

    ReplyDelete
  22. Nikah mutaah ini pernah berlaku pada zaman Nabi oleh seorang sahabat ketika dia terdesak dalam suasana perang. Saat itu Nabi izinkan kepadanya. Namun, keizinan itu telah mansukh (dihapuskan) selama-lamanya berdasarkan ijma' ulama'.

    Imam Al-Baihaqi menukilkan dari Ja’far bin Muhammad (Al-Baqir) bahwa beliau pernah ditanya tentang nikah mut’ah maka beliau menjawab, “itu adalah perbuatan zina.”

    Demikian pula imam Muslim meriwayatkan sebuah hadits dalam kitab Shahihnya dari Sabrah bin Ma’bad Al-Juhani dari Nabi Shalallahu ‘alaihi wa Sallam bahwa beliau bersabda. Lafazh hadits (yang akan disebutkan ini) juga diriwayatkan Ahmad 2/405-406, Muslim 2/1025, no.1406. Ibnu Majah 2/631, no.1962, Ad-Darimi 2/140, Abdurrazaq 7/504, no.14041, Ibnu Abi Syaibah 4/292, Abu Ya’la 2/238 no.939, Ibnu Hibban 9/454-455 no.4147, dan Al-Baihaqi 7/203. “Sungguh! Aku dahulu mengizinkan kalian untuk melakukan mut’ah dengan wanita. (Ketauhilah!) sesungguhnya Allah telah mengharamkannya sampai hari kiamat. Barangsiapa yang masih melakukannya hendaklah meninggalkannya dan jangan mengambil sesuatu yang telah ia berikan kepadanya (wanita yang dia mut’ahi).”

    Oleh sebab itu, perlakuan tabiin yang dilarang Umar itu tidak boleh dijadikan hujah untuk menghalalkan nikah mut'ah. Begitu pegangan kami Ahli Sunnah. Jika golongan Syiah tidak bersetuju juga, tiada paksaan dari kami. Marilah kita bincang bab lain yang lebih menyatukan, tentu lebih berfaedah, kan?:)

    ReplyDelete
  23. Tak perlu panjang2 bicara,. Kalau benar, cuba tuan tanah bantah Deklarasi Amman yang mengiktiraf Syiah (Ja'fari & Zaidiy) adalah sebahagian daripasa Islam.

    (1) Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi`i and Hanbali), the two Shi’i schools of Islamic jurisprudence (Ja`fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim.

    http://ammanmessage.com/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=74

    ReplyDelete
  24. Yang utama, fiqh syiah hanya orang yang ahli sahaj boleh bicara. Bukan guna kayu ukur fiqh sunni. Fakta, tuan tanah bukan seorang ahli dalam fiqh syiah, suka-hati memetik kitab syiah dan tafsir ikut takwilan/perspektif sendiri adalh jenayah ilmu. Adillah dalam mengkaji, bukan tangkap muat untuk hujah sendiri.

    Ratusan ulama/umara mengakui deklarasi Amman: kesatuan sunni-syiah. Sila bantah jika ini tidak benar:

    Afghanistan: Hamid Karzai (Presiden).
    Amerika Serikat: Prof. Hossein Nasr, Syekh Hamza Yusuf (Institut Zaytuna), Ingrid Mattson (ISNA)
    Arab Saudi: Raja Abdullah As-Saud, Dr. Abdul Aziz bin Utsman At-Touaijiri, Syekh Abdullah Sulaiman bin Mani’ (Dewan Ulama Senior).
    Bahrain: Raja Hamad bin Isa Al-Khalifah, Dr. Farid bin Ya’qub Al-Miftah (Wakil Menteri Urusan Islam)
    Bosnia Herzegovina: Prof. Dr. Syekh Mustafa Ceric (Ketua Ulama dan Mufti Agung), Prof. Enes Karic (Profesor Fakultas Studi Islam)
    Mesir: Muhammad Sayid Thantawi (Mantan Syekh Al-Azhar), Prof. Dr. Ali Jum’ah (Mufti Agung), Ahmad Al-Tayyib (Syekh Al-Azhar)
    India: Maulana Mahmood (Sekjen Jamiat Ulema-i-Hindi)
    Indonesia: Maftuh Basyuni (Mantan Menag), Din Syamsuddin (Muhammadiyah), Hasyim Muzadi (NU).
    Inggris: Dr. Hassan Shamsi Basha (Ahli Akademi Fikih Islam Internasional), Yusuf Islam, Sami Yusuf (Musisi).
    Iran: Ayatullah Ali Khamenei (Wali Amr Muslimin), Ahmadinejad (Presiden), Ayatullah Ali Taskhiri (Sekjen Pendekatan Mazhab Dunia), Ayatullah Fadhil Lankarani.
    Irak: Jalal Talabani (Presiden), Ayatullah Ali As-Sistani, Dr. Ahmad As-Samarai (Kepala Dewan Wakaf Suni).
    Kuwait: Syekh Sabah Al-Ahmad Al-Jaber As-Sabah.
    Lebanon: Ayatullah Husain Fadhlullah, Syekh Muhammad Rasyid Qabbani (Mufti Agung Suni).
    Oman: Syekh Ahmad bin Hamad Al-Khalili (Mufti Agung Kesultanan Oman)
    Pakistan: Pervez Musharraf (Presiden), Syekh Muhammad Tahir-ul-Qadri (Dirjen Pusat Penelitian Islam), Muhammad Taqi Usmani.
    Palestina: Syekh Dr. Ikramah Sabri (Mufti Agung dan Imam Al-Aqsha).
    Qatar: Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, Dr. Ali Ahmad As-Salus (Profesor Syariah Universitas Qatar).
    Sudan: Omar Hassan Al-Bashir (Presiden).
    Suriah: Syekh Ahmad Badr Hasoun (Mufti Agung), Syekh Wahbah Az-Zuhaili (Kepala Departemen Fikih), Salahuddin Ahmad Kuftaro.
    Yaman: Habib Umar bin Hafiz (Darul Mustafa), Habib Ali Al-Jufri.
    Yordania: Raja Abdullah II, Pangeran Ghazi bin Muhammad (Dewan Pengawas Institut Aal Al-Bayt), Syekh Izzuddin Al-Khatib At-Tamimi (Hakim Agung), Syekh Salim Falahat (Ikhwanul Muslimin Yordania).


    http://ammanmessage.com/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=31

    ReplyDelete
  25. Oleh sebab itu, perlakuan tabiin yang dilarang Umar itu tidak boleh dijadikan hujah untuk menghalalkan nikah mut'ah. Begitu pegangan kami Ahli Sunnah. Jika golongan Syiah tidak bersetuju juga, tiada paksaan dari kami. Marilah kita bincang bab lain yang lebih menyatukan, tentu lebih berfaedah, kan?:)

    Yang ini saya setuju. Tapi dengan menyatakan 'mut'ah=pelacuran' adalah fitnah terhadap fiqh syiah. Tambahan, mengandaikan mut'ah=AIDS. Ini tuduhan kerna tiada bukti dan statistik sokongan. Jadi, adalah lebih baik diam daripada berbicara sesuatu yang luar pengetahuan anda.

    ReplyDelete
  26. "berkenaan penerangan berbahasa inggeris di atas ana ketahui ia hanya teori manakala amalan sebenarnya lain..."

    Ini juga bisa berlaku dalam hukum poligami. Contoh, kebiasaan org lelaki, dihalakan poligami. Teorinya mmg bagus, tapi terkadang ada orang menggunakan alasan poligami tapi tak memenuhi syarat poligami itu. Ini lebih banyak dampak dari pihak lelaki.

    Adakah adil menuduh satu2 hukum itu tidak betul, hanya kerana individu tersebut yang 'menyalahgunakan' kebolehan hukum tersebut. Adakah adil menilai sesuatu hukum itu dari orang yang jahil/orang awam?

    Analogi ini sama seperti perspektif non-Muslim menilai Islam itu dari penganut/muslim commoners. Kalau guna-pakai logika seperti ini, malah boleh disimpulkan Islam ni tak bagus, kerna rata-rata orang Islam di Malaysia ini banyak kes buang bayi, negara2 Islam kebanyakan miskin, tak membangun, korup, tak telus dan macam2 lah..hanya kerana menlai dari perangai penganut. Adilkah begitu?

    Maka, adalah lebih baik tidak tuduh melulu dan menghukum keseluruhan kalau tiada ilmu dalam satu2 perkara itu.

    Adapun mut'ah itu bukanlah satu hukum yang wajib, bagi mazhab Ja'fari (syiah). Secara ringkas, ia adalah seperti rukhsah bagi mereka2 yg sulit. Seperti mana dlm sunni punya nikah khitbah, misyar dan seumpamanya.

    Tapiterkadang heran juga, di saat kalangan sunni menolak mut'ah, banyak juga kes2 'kahwin kontrak' seperti dlm drama2/novel2 melayu. Tapi, kami tidak menuduh itu adalah ajaran/fiqh sunni. Kerna kami faham, itu adalah perbuatan orang2 jahil dlm sunni. :)

    Allahumma solli 'ala Muhammad wa aali Muhammad.

    ReplyDelete
  27. "Tak perlu panjang2 bicara,. Kalau benar, cuba tuan tanah bantah Deklarasi Amman yang mengiktiraf Syiah (Ja'fari & Zaidiy) adalah sebahagian daripasa Islam."

    Err, maaf bertanya, kenapa saya perlu bantah apa yang tidak perlu dibantah? Bukankah ia hanya akan memanjang2kan bicara kita sesama umat Islam? :)

    ReplyDelete
  28. Deklarasi Amman / Amman Message. Mengiktiraf Sunni-syiah adalah saudara se-Islam/aqidah.

    (1) Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi`i and Hanbali), the two Shi’i schools of Islamic jurisprudence (Ja`fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible.

    p/s: point penting, terlupa post. Boleh baca lanjut di link amman message di atas.

    ReplyDelete
  29. "Err, maaf bertanya, kenapa saya perlu bantah apa yang tidak perlu dibantah? Bukankah ia hanya akan memanjang2kan bicara kita sesama umat Islam? :)"

    Oh maaf, ini jawab-balas untuk komen tuan tanah yang ini:

    "Kita boleh berbeza dalam perkara cabang atau fiqh, tapi kita tidak dibenarkan berbeza dalam perkara akidah.

    Ahli Sunnah tidak mengiktiraf akidah Syiah yang mengkafirkan ramai sahabat Rasulullah SAW.

    Syiah juga tidak mengiktiraf akidah ahli sunnah. Kebanyakan Syiah mengkafirkan ahli sunnah."

    :)

    ReplyDelete
  30. "Tapi dengan menyatakan 'mut'ah=pelacuran' adalah fitnah terhadap fiqh syiah. Tambahan, mengandaikan mut'ah=AIDS. Ini tuduhan kerna tiada bukti dan statistik sokongan. Jadi, adalah lebih baik diam daripada berbicara sesuatu yang luar pengetahuan anda."

    Jika ini yang mengundang kemarahan, saya dengan rendah hati memohon maaf. Maka, saya telah jelaskan bahawa fiqh syiah yang dekat dengan ahli sunnah agak berbeza dalam hal ini.

    Namun, oleh sebab cara-cara di atas memang wujud dalam ajaran syiah yang lain (selain Ja'fari dan Zaidiy), bukankah ia termasuk dalam fiqh syiah juga, kan? Maka, masyarakat wajar tahu mengenainya.

    ReplyDelete
  31. "Ahli Sunnah tidak mengiktiraf akidah Syiah yang mengkafirkan ramai sahabat Rasulullah SAW."

    Ayat itu rasanya spesifik.
    Sekalipun ada Ahli sunnah mengiktiraf Syiah Ja'fari dan Zidiy sebagai umat Islam namun mereka tidak pernah mengiktiraf sebahagian akidah (kepercayaan) mereka yang menghujat sebahagian sahabat Rasul.

    Beginilah yang berlaku..bicara akan tetap jadi panjang kerana faham manusia berbeza-beza.

    ReplyDelete
  32. bismillahirrahmanirrahim
    annabilah, mari kita sama-sama muhasabah dgn pandangan yg berbeza.
    Nur Allah tidak akan terpadam oleh mana-mana kejahilan manusia yg cuba memadamkannya, mungkin ana salah atau enti salah dan sebaliknya,
    mari berdoa Allahumma arinal haqqo haqqo warzuqnattiba'ah,wa arinal bathila bathila warzuqnajtinabah...
    kerana ia berkait isu akidah maka kita membahasnya, agar orang awam tidak keliru, salah pilihan akhirnya sesat tanpa tujuan,(lebih-lebih lagi remaja)yg rata-rata masih mencari identiti diri, serba keliru (kecuali yg mantap akidah dan terpimpin jiwa ruhaninya dgn hidayah Allah...Allahu Yahdi

    ReplyDelete
  33. Namun, oleh sebab cara-cara di atas memang wujud dalam ajaran syiah yang lain (selain Ja'fari dan Zaidiy), bukankah ia termasuk dalam fiqh syiah juga, kan? Maka, masyarakat wajar tahu mengenainya.

    Tidak termasuk, maka yang tidak termasuk itu tidak perlu disabitkan dengan syiah. Kerna, kami semestinya tidak menyetujui sesuatu yg bukan amalan kami, dipalitkan dengan kami.

    Seperti contoh, 'suicide bombing=violence' atas nama jihad: non-muslim berpendapat ini adalah termasuk dalam ajaran/'fiqh' Islam. Adakah kita muslim 'meredhai' mereka untuk faham demikian?

    Mereka (non-Muslim) bermasalah dlm memahami definisi/fiqh jihad. Dengan bersungguh juga kita cuba menidakkan Jihad=violence adalah sebahagian dari Islam bukan?

    Sama juga seperti ini kes ini, sudah tentu kami juga tidak mahu umum faham syiah=mut'ah=zina.

    :)

    ReplyDelete
  34. Maaf, saudari meminta ana agar jangan memanjangkan bicara. Tapi cetusan ini terpaksa ana respon sikit untuk menerangkan duduk perkara. Harap sudi membacanya dengan wajah senyum 

    Mengenai serangan berani mati rakyat Palestin (di kawasan bergolak segetir Palestin saja, bukan di semua kawasan) dengan memasang bom di
    badan mereka, al-Qaradawi berpendapat perbuatan yang dilakukan itu adalah
    bagi mempertahankan negara dan maruah agama Islam. Ia dikira melakukan
    antara sebesar-besar jihad. Dengan demikian, anggapan terhadap perbuatan ini
    sebagai membunuh diri adalah salah, bagi beliau. Mereka yang mati kerana
    melakukan serangan ini dikira sebagai mati syahid selagi mana niat mereka adalah
    kerana Allah (s.w.t.) dan menentang musuh Allah (s.w.t.). Bukan mensasarkan orang awam tapi mensasarkan tentera dan masyarakat tentera seperti Israel. (Fatwa ini disiarkan pada 22 April 2001 dalam akhbar al-Watan al-Qatariyyah.)

    Jika saudari tidak bersetuju dengan fatwa syeikh ini. Tak mengapa. Tiada paksaan.
    Yang penting, kita bersetuju untuk sama-sama bersatu membela Palestin dengan apa jua kemampuan yang terdaya. Allahuakbar!

    Best jugak, bincang isu Palestin pulak, kan? Ia lebih menyatukan…

    ReplyDelete
  35. Soal jihad itu, saya tidak menyentuh bab perspektif dari sisi seorang muslim, namun saya menyentuh dari perspektif non-muslim (orang yang bukan ahli).

    Ya, pada rata2 muslim, bisa memahami itu jihad kerna keadaannya begitu. Tapi bagi non-muslim, org yg tidak ahli dalam kefahaman Islam, pastilah mereka berangaapan sebaliknya: Jihad+violence. Bukan isu Palestin semata, tapi isu bom di London, Bali, serangan ke atas gereja yang kononnya atas nama jihad. Kesan perbuatan seglintir muslim yang jahil, memburukkan keseluruhan nama Islam seperti contoh.

    Maka, saya hanya menegur: seperti anda, yang tidak ahli dalam fiqh syiah, apakah wajar menggambarkan mut'ah=pelacuran? Apakah adil mengambil hujah atas perbuatan manusia jahil, untuk menyimpulkan mut'ah=pelacuran=zina? Tidak wajar bukan. :)

    Kesimpulannya, sebolehnya kita jangan bicara sesuatu yang bukan ahli.

    ReplyDelete
  36. Sheikh al bkri dlm ktbnya i'anah at thalbin nkah mut'ah hrm hkumnya.krn tjuannya adlh utk mmcri kesenangan smta, x membangunkan rmah tangga yg melahirkan anak n juga slg mewarisi.y keduanya mrpkan tujuan utma dr ikatan pnkhn n menimbulkan mitsaqun gholizoh

    mam an-Nawawi dalam kitabnya syarh sahih muslim, yang artinya :
    " Yang benar dalam masalah nikah mut'ah ini adalah bahwa pernah dibolehkan dan kemudian diharamkan sebanyak dua kali : yakni dibolehkan sebelum perang khaibar, tapi kemudian diharamkan ketika perang khaibar. Kemudian dibolehkan selama tiga hari ketika fathu Makkah, atau hari perang Authas, kemudian setelah itu diharamkan untuk selamanya sampai hari Kiamat.

    ReplyDelete
  37. Dari Haritsah bin Wahb Al Khuza'i dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: "Maukah kalian aku beritahu penduduk surga?Yaitu setiap orang yang lemah dan diperlemah. Sekiranya ia bersumpah atas nama Allah pasti Allah akan mengabulkannya, Maukah kalian aku beritahu penghuni neraka? Yaitu Setiap orang yang keras (hati, yang tidak mau menerima kebenaran dan meremehkan manusia), congkak dan sombong."(HR.Bukhari : 5610)

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum, kak ha, sy rasa annanabila seorang yang sombong melalui kata2nya, meremehkan manusia.. bila akak nak bg penerangan dia kata tak payah dipanjangkan.. tidak mahu kak ha bagi penerangan macam sama dengan tidak mau menerima kebenaran?

    sy minta maaf kalau terasa, hati ini terasa bila annabila mengatakan sedemikian kepada kak ha.. sungguh sombong percakapn mu itu kepada annanabila

    pelacur kerana bisa disentuh secara kontrak sedangkan perkahwinan adalah ikatan yang suci..

    ReplyDelete
  39. Salam alaikum,

    [ Ada beza atau tidak dalam dua kenyataan ini?]

    [1.Menikahi pelacur.
    2.Menghalalkan pelacuran.]

    [....Dengan perempuan Yahudi, Nasrani dan perempuan pelacur sekalipun....]
    [adalah satu ayat kenyataan atau pemberitahuan berdasarkan rujukan (Khomeini-Tahriru Al Wasilah jil. 2 hal. 292).]

    Saya berharap ukhti memberikan teks aslinya dalam bahasa Arab secara sempurna dan bukan separuh2, supaya orang tidak mengatakan ukhti hanya menyelewengkan fakta dari Tahrir Wasilah. Sepanjang hari ini saya menyelidiki kitab Tahrir Al-Wasilah di rumah rupa2nya, ayat sebenar ialah (bahkan teks inilah yang ditemui dalam web site anti Syiah yang merujuk kepada jil. 2 hal. 292):

    مسألة 18 : يجوز التمتّع بالزانية على كراهية ، خصوصاً لو كانت من العواهر المشهورات بالزّنا ، وإن فعل فليمنعها من الفجور

    Iaitu dibenarkan nikah Mutaah dengan perempuan penzina secara makruh, DIKHUSUSKAN buat mereka yang jikalau dinikah Mutaah, akan mencegah mereka dari perzinaan.

    Sudah tentu pernyataan itu berkaitan dengan pelacur atau penzina yang bertaubat nasuha, bukan menghalalkan pelacuran. Saya harap Ukhti kajilah betul2 rujukan yang authentic.

    “kenyataan di atas mungkin benar dari fiqh syiah yang lain berdasarkan rujukan yang diberi. Betul atau tidak? “

    Ukhti tidak boleh melepaskan diri dengan menyatakan bahawa kemungkinan fiqh SYiah yang lain. Dengan membawa rujukan Tahrir Wasilah sudah tentu subjek ini ditujukan terhadap Syiah Jaafari yang pernah diiktiraf oleh Selangor kemudian dimansukhkan. Dan jika Ukhti tidak mengiktiraf Syiah bukanlah lesen untuk menukilkan sebarangan tanpa usul periksa. Tidak salahkan jika saya mengkritik hal2 begini?

    Wassalam

    ReplyDelete
  40. | Saya sombong tiada masalah. Cuma bagi tuanblog, harapnya tidak tercemar kelimuannya dengan melakukan jenayah ilmu sperti ini.

    Saya terima jika ada orang yang mengatakan saya sombong. Tiada masalah ke atasa diri saya, Saya bukan orang dikenali. Cumanya, tuan blog adalah seorang yang dikenali. Jadi adalah lebih baik tuan blog tidak berani2 bicara sesuatu yang bukan bidang beliau.

    Berbicara sesuatu yang diri sendiri tidak arif, bukankah lagaknya seperti orang sombong?

    W'salam wa rahmah~

    Allahumma solli 'ala Muhammad wa aali Muhammad~

    ReplyDelete
  41. tiada masalah saudari kata.. hadis itu sudah menggentarkan. soal dikenali atau tidak, bukan persoalan, tapi takut akan Allah.. suka atau tidak nyawa akn ditarik suatu hari nanti.. kesombongan dah tak da makna masa tu.. tidak kisah akan hadis tu tapi kisah akan pandangan manusia saja.

    kalau saudari benar bawakan hujah saudari. kami pembaca dapat menilainya sendiri bukannya menyerang secara peribadi kepada penulis

    soal jihad mengenai komentar saudari, kenapa perlu difikir kan sangat tentang pandangan non-muslim? adakah Allah akan bertanya kepada pendapat non-muslim masa membicarakan kita kat akhirat nanti? tidak, sudah tentu tertakluk kepada undang2 Allah.. sebaiknya yang berilmu terangkanlah kepada mereka.. bebaskan salah faham..

    ReplyDelete
  42. sebab sy mengambil ibrah Habib Ali al Jufri yang menerangkan tentang jihad kepada non-muslim, rehlahnya ke negara Inggeris. mereka mengganngap kita pengganas

    sedutan mngenai tajuk "Inilah yang sebenarnya JIHAD DARI PERSPEKTIF SYARIA'AH", di youtube (find out SECRETS of JIHAD ,terrorist, love by habib ali): http://www.youtube.com/watch?v=9C-DRNK16r0&feature=player_embedded

    ReplyDelete
  43. Habib Ali al Jufri mempunyai susur galur Rasulullah saw, dari ibu dan ayahnya.. saya suka kak ha, sebab sy nampak keserasian ilmu yang disampaikannya dengan habib ali. sy ada beberapa cd ceramah habib Ali, ahlul bait menyayangi sahabat.

    ReplyDelete
  44. Sebab itu orang yang betul2 arif dalam satu2 ilmu itu sahaja yang layak membicarakan satu2 isu. Bukan suka-hati petik.

    Saya fikir, unggas pagi dah membantah manipulasi tuan blog dlm mebahaskn hukum mut'ah, mengikut fiqh syiah. Saya fikir, saya bukan org yang layak berbicara ilmu hadis.

    "soal jihad mengenai komentar saudari, kenapa perlu difikir kan sangat tentang pandangan non-muslim? "

    Perlu. Kerana, non-Muslim juga adalah audiens yang sama2 hidup dalam masyarakat. Bukan kah begitu? Janganlah sombong, fikir kita sahaja yang hidup di dunia ini.

    :)

    ReplyDelete
  45. Yang sebetulnya, bukan memntingkan 'pandangan non-Muslim'. Tapi mementingkan impak yang terwujud dalam perspektif non-Muslim terhadap Islam, atas perbuatan muslim yang jahil.

    ReplyDelete
  46. Beginilah. Kita buat kesimpulan sajalah. Nanti banyak pula habis masa berdebat di sini.
    Nak tuduh peribadi saya apapun tak mengapa. silakan. Saya tiada masalah. :)

    Terima-kasih atas kesopanan tidak menuduh sahabat-sahabat Nabi depan saya sudah cukup baik.
    Sedangkan sahabat Nabi yang mulia pun orang boleh fitnah, inikan pula diri saya yang hina, lagilah...

    Persoalan Syiah dan Sunni adalah persoalan akidah. Maka, harap ahli sunni di sini tiada yang buat nikah mutaah kerana kita menganggapnya HARAM sampai kiamat.

    Jika ada Syiah yang nak buat nikah mutaah, itu urusan antum dengan Allah. tiada paksaan dari kami. Hormati pegangan kami yang memandang HARAM kepada nikah mutaah ini. Hormat-menghormati akan meneguhkan kesatuan. Terima-kasih semua :)

    ReplyDelete
  47. "Hormati pegangan kami yang memandang HARAM kepada nikah mutaah ini."

    Sepatutnya tuan blog lah yang perlu menghormati fiqh syiah dengan tidak sesuka hati memfitnah hukum nikah mut'ah dari sisi fiqh syiah. Tidak kami memaksa sunni menerima hujah mut'ah=halal. Kami tidak mudah2 mengganggu fiqh sunni, tapi tuan blog suka2 hati mengganggu fiqh syiah, dengan mengambil sumber rujukan yg salah.

    Tiada pula kami menghina tuan blog ataupun siapa2, tetapi sewenangnya tuan blog menghina fiqh syiah dengan menyamakan hukum mut'ah=pelacuran halal=zina=AIDS.

    Sedangkan sudah diberi penjelasan, fakta yang tuan blog sampaikan adalah salah sama sekali dengan fiqh syiah yang sebenar. Pelik, kita pula dituduh memfitnah?

    Allahumma solli 'ala Muhammad wa aali Muhammad wa 'ajjil farajal-qaim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pegangan kteorg mcm 2...so hormat je laa....
      bnyak ckp laa die nihh...bkan nk fitnah ke ap...just bg tau kat ahli sunnah...biar ahli sunnah tau...xde nk fitnah2ny...

      Delete
    2. Entah dia ni. Meluat aku. Banyak bising. Itu pegangan kami, tak payah sibuk2 nak bangkang-bangkang. Yang HARAM tetap HARAM. Kembalilah ke jalan yang benar.

      Delete
  48. Allahumma arinal haqqa haqqa warzuknattiba'ah wa arinal batila batila warzukna at-tiba'ah. (Ya Allah, tunjukkanlah yang benar itu benar agar kami dapat mengikutinya. Tunjukkanlah yang salah itu salah agar kami dapat menjauhinya.

    Sekali lagi pesanan buat semua ahli sunnah, jauhi nikah mutaah kerana bagi kita ia termasuk zina, haram dan mesti dijauhi.

    ReplyDelete
  49. ade ayat al quran menyatakan hiraukan orang yang bodoh. maaf sy cakap saudari ni tergolong dalam golongan yang bodoh, patut dihiraukan saja. kalau saya yang kena kutuk mungkin saya mendiamkan diri, tapi saya tak berpuas hati saudari terus menerus menghentam kak ha. kan kak ha tak kata pada individu, tapi perbuatan itu. sudah dikata akhlak org syiah ni asyik menyakitkan hati dan syok sendiri sahaja.

    ReplyDelete
  50. bukannya nak pegang pada hadis atau ayat quran sangat pun. macam hanya nak ikut hawa nafsu sahaja. plus sy baru dengar ceramah ustaz azhar idrus, bumi ni dicipta utk kita tegakkan agama Allah ya, bukan nak ikut hawa nafsu. bukan nak ikut kehendak non-muslim. bumi ni hak Allah. tak nak ikut pergi cari bumi sendiri. cipta la bumi sendiri.. last2 Allah soal jugak nanti ikut ke tak syariat yang dibawa nabi.

    ReplyDelete
  51. Sepatutnya tuan blog bagi huraian dari fiqh sunni, bukan amek cedok dari fiqh syiah, mentafsir ikut suka hati dan terus memfitnah. Apa memfitnah itu perbuatan terpuji?

    Fiqh sunni sememangnya mengharamkan mut'ah. Tiada masalah bagi kami. Tapi, tak perlu guna cara kotor dengan memburukkan fiqh syiah dengan fitnah. Apa anda tiada kekuatan sendiri untuk meyakinkan sunni bahwa mut'ah itu haram di sisi sunni, sehingga perlu memburuk2kan fiqh syiah?

    Biar saya jar cara menjawab kes di atas, sewajarnya perlu memberi penjelasan bahwa Malaysia rasminya berfahaman sunni. Maka, dari segi perundangan, mut'ah adalah haram berdasarkan dalil hadis zmn Umar, mengharamkan. Titik setakat itu. Tak perlu ke laut ye menyentuh sumber rujukan syiah.

    :)

    Hmmmm...jangan kerna taksub pada orang, sampai terlupa kewarasan rasional dan adil terhadap mazhab lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mazhab Syi’ah disepakati kesesatannya daripada Islam dengan sebahagian daripada aliran-aliran yang terdapat di dalamnya mendekati hukum kafir...

      Jadi apaguna kita berdebat dgn puak syiah mcm Annabilah ni? Berdebat dgn org jahil lg sombong mcm itulah. panas punggung. hehe.

      Delete
  52. Marilah kita menjadi seperti pohon. Orang melempar dengan batu, kita balas dengan memberi buah yang ranum dan manis:)

    ReplyDelete
  53. Assalamulaikum
    I want to ask about misyar marriage in student life after i watch a video in youtube title kahwin vs couple part 2.. i try to search the meaning but i didn't understand.. hope u can elaborate a little bit.. i just wanna to know..
    #may ALLAH bless u :)

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum...
    ingin pula saya bertanya tentang nikah khitbah,..
    mungkin ustazah boleh huraikan,ataupun terangkan bagaimana...
    saya cuba mencari kepastian tentang nikah ini,..
    harap ustazah sedia membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nikah khitbah dlm istilah melayu dipanggil nikah gantung

      nikahnya seperti biasa juga. cumanya perkara seperti kenduri yg berhukum sunat muakkad ditundakan dan suami isteri tidak tinggal bersama..org kata "lulus ambil lesen dulu, kete bawak nanti" - ni kata2 sy ..hehe

      jd, bile mesej, bile keluar tu xberdosa lah sbb hubungannya dah halal..dlm erti kata yg mudah "menghalalkan hubungan"..

      nikah khitbah ni salah satu alternatif utk memudahkan org2 terutamanya golongan muda utk elak drpd zina.Wallahu 'alam.

      Delete
    2. Jazakallah atas kesudian tolong jawab di sini. siiru a'la barokatillah.

      Delete
    3. lupa satu bende, nikah khitbah boleh rujuk ttg nikah nabi muhammad s.a.w. dgn saidatina a'isyah r.a

      Delete
  55. saya pernah berdebat dgn ahli syiah.

    mereka menghukumkan surah an-nisa' ayat 24 sebagai penghalalan kpd nikah mut'ah.

    ingin saya nyatakan tafsir at-tobari dan tafsir ibnu kathir.
    sebelum itu, mari kenali siapa ibnu jarir at-tobari dan ibnu kathir

    ibnu jarir at-tobari :
    - tafsir bi ma'thur (Al-Quran dgn AlQuran, Alquran dgn hadis)
    - berbangsa tabaristan
    - lahir 224 hijrah (kurun kedua hijrah,sgt dkt dgn zaman Rasulullah)
    - meninggal tahun 310 hijrah
    - ulama' menggelar beliau sebagai "ensiklopedia ilmu" krn hebat dlm pelbagai bidang ilmu

    -imam nawawi di dlm kitabnya tahzib mengatakan : tafsir ibnu jarir merupakan sebuah kitab yg mana belum ada seorang pun yg menyusun kitab lain yg setanding dgnnya.ibn jarir merupakan seorang yg berilmu dan unggul serta istimewa dimana beliau dapat memberi isyarat yg baik dlm kata2 atau lafaz yg samar2 i'rabnya.justeru itulah tafsir ibn jarir mengatasi kitab tafsir yg dihasilkan org lain.hal ini terbukti dimana ibn kathir juga banyak mengambil pendapat dan hujah drpd tafsir ibn kathir.

    surah an-nisa' ayat 24 = tafsir ibn jarir mengatakan :maksud ayat "famastamta'tum" bermaksud bukan nikah mut'ah tetapi bermaksud berikan mahar kpd wanita2 yg dinikahi yg dicampuri kerana terdapat dalil diharamkannya nikah mut'ah.... jadi, baik sunni mahupun syiah, haruslah menerima bahawa di sisi Islam itu, jelas tafsir ini mengatakan ianya bukan mut'ah krn ada dalil haram.itu ibn jarir yg sebutkan yg seorang ahli ilmu yg sgt pakar yg hidup pd zaman yg dkt dgn zaman Nabi yg masih kuat lagi pegangan akidah islam.
    tafsir at-tobari jilid vi 2001 : 561-591

    ibnu kathir :
    - lahir di basrah
    - lahir tahun 705hijrah dan meninggal 774 hijrah
    - ibnu hajar al-asqalani menyebut : "ibn kathir merupakan seorang ahli hadis yg alim dan faqih"
    - seorang yg sgt teliti meriwayat tafsir drpd ahli tafsir

    tafsir ibn kathir surah an-nisa' ayat 24 : ayat ini beliau ambil drpd pendapat mujahid (ulama' tabi'in) iaitu yg dimaksudkan dgn ayat ini berkenaan nikah mut'ah. dasarnya drpd hadis bukhari dan muslim drpd ali bin abi talib yg bermaksud "Rasulullah s.a.w melarang nikah mut'ah dan daging khimar jinak pd perang khaibar".

    kesimpulan : dlm hal ini, utamakan tafsir ibnu jarir krn tafsirnya lebih menepati piawaian pentafsiran..jd, surah an-nisa' ayat 24 tdk boleh dijadikan hujah semata-mata utk penghalalan nikah mut'ah... krn bahkan kedua-dua tafsir ini mengatakan "ada dalil pengharaman nikah mut'ah"

    secara jelas, hukumnya haram.namun mahu langgar juga, itu urusan org itu dgn Allah.krn dalil drpd hadis jelas lagi menjelaskan bak kata pepatah "sudah terang lagi bersuluh"
    Wallahu 'alam.

    ReplyDelete
  56. sekarang anak tiri sy yg berusia 20 thn yg menuntut di mmu beria2 nak nikah mutaah krn katanya bapa pihak pempuan yg inginkan begitu hanya sebentuk cincin sahaja jadi mas kawinnya...sungguh terkejut n takut krn katanya tak pyh mempunyai anak krn dunia dah nak kiamat...tak tahu nak bt mcm mn coz mama dia terlampau berlembut saya pulak isteri no 2...suami pening kepala coz br matrik dah bt perangai mcm nie

    ReplyDelete
  57. Benarkah ini kata² Saidina Ali a.s.

    "Kata-kata Ali AS,"Sekiranya Umar tidak melarang nikah mut'ah nescaya tidak seorang pun berzina melainkan orang yang celaka.""

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum.. usai mengikuti perbahasan di atas antara Tuan Blog dan Annabilah saya kira ianya perlu dinilai secara adil dan ikhlas walau apa pun pegangan kita... sebelum saya menyatakan pendapat saya (yang terbuka kepada sebarang penilaian).. biar saya tegaskan beberapa perkara:

    1. saya berfahaman sunni dan menerima hukum haram nikah Mutaah berdasarkan hujah2 yang telah dinyatakan.

    Walaupun begitu dalam konteks perbahasan ilmu saya bersetuju dengan annabilah bahawa tidak adil utk kita menilai fiqh syiah dari perspektif sunni semata-mata kerana sudah pasti ianya berbeza.. ia samalah seperi non-muslim menilai muslim mengikut kitab rujukan mereka maka pastilah satu pihak akan sentiasa salah..

    Pada pemerhatian saya Annabilah cuba menyampaikan bahawa konsep nikah mutaah yang diberi oleh Tuan Blog adalah bersalahan dengan konsep sebenar Nikah Mutaah mengikut fahaman Syiah (dan annabilah telah membawa bukti artikel berbahasa Inggeris itu).. maka kalau kita ingin meneruskan perdebatan ini, seharusnya kita menilai nikah mutaah dalam pengertian yang sama.. barulah ia lebih adil.. sebab persoalan pokok adalah KENAPA MUTAAH HALAL ATAU HARAM? kalau dari segi APA ITU NIKAH MUTAAH? pun kita sudah berbeza maka tidak adil utk kita bahaskan perkara ini..

    Contohnya 2 orang ingin berbahas samada rokok itu bahaya atau tidak.. maka perkara asas sebelum berbahas ialah semuanya merujuk kepada ciri rokok yang sama.. sekiranya masing masing merujuk kepada ciri-ciri yang berbeza.. maka ia tidak akan menjadi perbahasan ilmu yang adil....

    Akhir kata.. saya tetap dengan pendirian saya bahawa nikah mutaah itu haram walaupun saya menerima perincian nikah mutaah yang diberikan oleh annabilah... saya cuma ingin melihat perbahasan yang adil dan baik kerana itu yang dituntut dalam Islam... sila renungkan maksud surah An-Nahl ayat 125:

    "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orangyang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah pertunjuk."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukankah ayat ini sudahpun 'melayan' mereka secara adil...?

      Realiti Antara Cara-Cara Nikah Mutaah Yang Berlaku:
      (Cara ini berbeza-beza mengikut mazhab dan tahap kefahaman individu yang berbeza-beza dalam Syiah. Sila kaji lanjut.)

      Delete
    2. Begitu juga dengan kenyataan ini...

      Mazhab Syiah yang dekat dengan Ahli Sunnah agak berbeza dengan cara-cara di atas ini. Sila rujuk.

      Jadi apa lagi yang saudara inginkan?
      Mahu perbahasan terus diperbesar-besarkan?

      Delete
    3. masalahnya.. Saudari Tuan Blog mengambil 10 ciri Nikah Mutaah yang bukan dari sumber Syiah Imamiyyah (mengikut apa yang saya tahu.. Syiah Imamiyyah adalah kelompok Syiah yang paling utama) .. Jadi secara tidak langsung pencirian saudari itu adalah invalid kerana Syiah sendiri menolak pencirian tersebut.. itu maksud saya...

      Yang saya inginkan adalah sebuah perbincangan ilmu yang adil dan dituntut oleh Islam... bukan soal memperbesar-besarkan perbahasan.. walaupun sepatutnya saudari tak perlu nak persoalkan kalau pembaca ingin menilai dan mempersoal tulisan saudari ...

      sebab bila mana saudari membuat keputusan utk menulis di blog.. maka bersedialah utk dipersoalkan... kalau tak sanggup... tak payah tulis di blog atau disable saja ruangan komen.... :)

      Delete
  59. Sila baca dalil dan hujah ini bagi sesiapa yang berkenaan.

    http://ibnnajib.blogspot.com/2012/01/bab-1-nikah-mutaah-haram-di-sisi-islam.html

    http://ibnnajib.blogspot.com/2012/09/bab-2-nikah-mutaah-haram-di-sisi-islam.html

    ReplyDelete
  60. Daripada buku karangan Al-Allamah Dr. Sayid Husain Al-Musawi Al-Husaini - Kenapa aku meninggalkan Syiah.

    Nikah Mut’ah ialah nikah yang mengehadkan tempoh masa tertentu dalam akad nikah seperti seorang lelaki berkata kepada wali perempuan: “kahwinkan aku dengan anak perempuan kamu selama sebulan”.

    Nikah Mut’ah adalah tidak sah bagi Ahli Sunnah tetapi sah pada pandangan Syiah. Al-Imam Nawawi menyebut dalam kitab Syarah Sahih Muslim: Pendapat yang terpilih ialah Mut’ah diharamkan dan diharuskan sebanyak dua kali. Mut’ah adalah halal sebelum daripada hari Khaibar kemudian diharamkan selamalamanya selepas tiga hari daripada peperangan Khaibar. Ulama’ bersepakat mengatakan Mut’ah adalah nikah bertempoh yang tidak ada padanya warisan harta. Perpisahan antara lelaki dan wanita tersebut sudah cukup untuk
    membawa kepada terbatalnya tempoh akad walaupun tanpa talak.

    Dan menjadi Ijmak ke atas pengharaman Mut’ah daripada semua para Ulama’ melainkan golongan AR RAWAFIDH, pecahan daripada Syiah.

    ReplyDelete
  61. [HUKUM SEBENAR MUT’AH DI SISI SYIAH]

    Sesungguhnya mut'ah dibenarkan pada zaman jahiliah. Apabila Islam datang, Islam mengekalkan mut'ah untuk beberapa tempoh sebelum mengharamkannya pada hari Khaibar. Tetapi yang tersebar di kalangan orang-orang Syiah dan Fuqaha’ kita ialah Umar bin Al-Khattab yang mengharamkannya. Inilah yang diriwayatkan oleh sebahagian Fuqaha’ kita.

    Pendapat yang betul dalam masalah ini ialah mut'ah diharamkan pada hari Khaibar. Berkata Amirul Mukminin :

    "Rasulullah s telah mengharamkan pada hari Khaibar daging keldai dan nikah Mut'ah" lihat { 2 : التھذيب / : الاستبصار} ,{ 186
    2/ 14/441 : وسائل الشيعة} ,{ 142 }.

    Ditanya Abu Abdullah :

    "Adakah orang-orang Islam pada zaman Rasulullah berkahwin tanpa bukti yang jelas? Dia berkata: Tidak"
    lihat { 2/189 : التھذيب }.

    At-Thusi mengaitkan perkara tersebut dengan katanya:

    Dia tidak inginkan perkara tersebut untuk nikah yang berterusan, bahkan apa yang dikehendaki ialah nikah Mut'ah. Oleh yang demikian, nas ini disebut pada bab nikah Mut'ah. Tidak syak lagi bahawa dua nas di atas adalah hujah qat'ie1 (pasti) membatalkan hukum nikah Mut'ah.

    Amirul Mukminin [Sayyidina Ali]telah meriwayatkan pengharamannya daripada Nabi SAW. Ini bermakna Amirul Mukminin telah menyebut pengharamannya pada hari Khaibar. Maka tidak diragukan lagi para Imam selepas daripadanya mengetahui hukum nikah mut'ah selepas mengetahui tentang pengharamannya.

    Kita berhenti sejenak merenung hadis-hadis yang diriwayatkan secara jelas mengenai pengharaman nikah mut'ah dengan hadis-hadis yang disandarkan kepada Imam-Imam yang menggesa nikah mut'ah dan beramal dengannya.

    Permasalahan membingungkan umat Islam:

    Bermut'ah atau tidak?

    Pendapat yang benar adalah meninggalkan mut'ah kerana ianya haram seperti mana yang diriwayatkan oleh Amirul Mukminin. Adapun hadis-hadis yang disandarkan kepada Imam-Imam, tidak syak lagi bahawa nisbah kepada mereka tidak benar bahkan ianya hadis yang direka ke atas mereka. Tidak mungkin bagi para Imam menyalahi satu perintah yang telah diharamkan oleh Rasulullah SAW dan Amirul Mukminin selepas baginda. Mereka itu adalah para Imam yang telah menuntut ilmu ini daripada orang yang terpilih kerana mereka adalah
    keturunan sebahagian daripada mereka.

    ReplyDelete
  62. sambungan ...

    Ketika ditanya kepada Abu Abdullah [Jaaar Sadiq]: Adakah orang-orang Islam pada zaman Rasulullah s telah berkahwin tanpa bukti yang jelas? Dia berkata: Tidak. Jika sekiranya dia tidak mengetahui tentang pengharaman mut'ah, masakan dia berkata: tidak, terutamanya hadis ini jelas mengenai soalan tentang mut'ah.

    Abu Ja'far At Thusi merupakan perawi hadis ini yang telah meletakkan hadis ini pada bab mut'ah seperti yang disebut sebelum daripada ini. Juga tidak mungkin Abu Abdullah dan para Imam yang sebelum dan selepasnya menyalahi arahan Rasulullah SAW ataupun menghalalkan sesuatu yang diharamkan ataupun mencipta dan mereka-reka sesuatu yang tidak diketahui pada zaman Rasulullah.

    Dengan ini; jelaslah hadis-hadis yang menggesa kepada mut'ah bukan daripada kata-kata para Imam, bahkan satu pendustaan yang disandarkan kepada mereka oleh orang-orang zindik yang mereka ingin mencacati dan menyakitkan Ahli Bait. Jika bukan, dengan tujuan apakah mereka mentafsirkan harus bermut'ah dengan wanita-wanita Hasyimiah dan mengkafirkan sesiapa yang tidak bermut'ah?
    Sedangkan para Imam tidak pernah meriwayatkan walau seorang pun daripada mereka dengan mengatakan bahawa dia bermut'ah sekali atau mengatakan mut'ah itu halal. Adakah mereka2 beriman dengan selain agama Islam?

    Oleh yang demikian, telah jelas kepada kita orang yang
    mencipta hadis-hadis tersebut ialah kaum zindik yang ingin
    mencacati ketinggian Ahli Bait a dan para Imam a, kerana
    beramal dengan hadis-hadis tersebut terkandung di dalamnya
    mengkafirkan para Imam…. Ambillah perhatian!

    *Boleh download - Kenapa aku meninggalkan Syiah Oleh Al-Allamah Dr. Sayid Husain Al-Musawi Al-Husaini.

    Sesiapa yang merasakan dia pencinta kebenaran dan telah menukar faham atau mazhab kepada Syiah, molek download buku ini yang telah ditulis oleh seorang Syiah bertaraf ulama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... perbincangan ilmu yang begini lah sewajarnya dilakukan... ia menepati kehendak Islam... moga sama2 beroleh iktibar..

      Delete
  63. Bukalah mata hatimu ... biar beroleh faham, Insya-Allah.. http://www.abhamz.com/2012/01/nikah-mutaah-merendahkan-martabat.html ..

    “Perkahwinan mutaah asalnya daripada tradisi masyarakat Arab semasa zaman jahiliah. Kahwin mutaah biasanya dipraktikkan apabila seorang lelaki memerlukan perempuan sebagai teman dalam tempoh tertentu.

    “Ketika Islam mula disebarkan Nabi Muhammad SAW, nikah mutaah ini masih diteruskan kerana ia kuat diamalkan oleh kaum jahiliah, namun pada pembukaan Kota Makkah tahun ke-10 Hijrah (sesetengah riwayat menyatakan pada peperangan Khaibar) ia telah diharamkan untuk selamanya. Walaupun mutaah pernah dibenarkan suatu ketika dahulu, namun keizinannya terhad ketika berperang atau berdagang,” katanya.

    Menurut Nabilah, Islam mengharamkan pernikahan seperti itu sama seperti dua pernikahan lain, iaitu kahwin muhalil (kahwin cina buta) dan kahwin sighar kerana tidak selari dengan tujuan disyariatkan nikah, di samping meninggalkan kesan negatif ke atas institusi kekeluargaan.

    Terdapat hadis diriwayatkan daripada Ali bin Abi Talib bahawa dia mendengar Rasulullah melarang amalan nikah mutaah (berseronok dengan wanita) dan Baginda bersabda lagi ia haram sehingga hari kiamat.


    “Segelintir puak Syiah masih berpegang dengan kata-kata Ibn Abbas mengenai penghalalan mutaah, sedangkan beliau sendiri dalam satu riwayat telah menarik balik hukum tersebut setelah mendengar sabda Rasulullah berkenaan pengharaman mutaah untuk selamanya.

    “Jelas bukan? Memang sebelum ini ada hadis yang menghalalkan kahwin mutaah, tetapi diharamkan secara berperingkat dan bukannya sekali gus, memandangkan ia adalah adat yang sukar untuk dipisahkan dengan masyarakat pada zaman itu,” katanya.

    ReplyDelete
  64. silakan baca, Insya-Allah ... http://alfanarku.wordpress.com/2011/03/04/menjawab-syubhat-syi%E2%80%99ah-tentang-mut%E2%80%99ah/

    http://www.darulkautsar.net/article.php?page=1&ArticleID=962

    ReplyDelete
  65. salam pd semua...

    di mana hujah serta bukti yg dikatakan betul, tidak salah, tidak haram dan mengapa mereka anuti ajaran syiah serta apa kelebihan menganuti syiah dari golongan2 syiah ni sehingakan dapat memecah belahkan kita sesama islam??? nak gak tau buktinya n kehebatannya?...

    ReplyDelete
  66. saya org mazhab shafie..saya terpesong oleh kata2 pemuda2 syiah..kami mutaah disebabkan saya terlampau tipis dan jahil dalam agama...setelah saya baca dan nilai semua komen2 ini...Allah membuka mata pada saya malam ini...ya Allah...hambamu berdosa..hambamu tak tau mana yg benar ketika itu...keliru...tapi malam ini saya seperti rasa tertipu..

    ReplyDelete
  67. Alhamdulillah perbincangan ilmiah yg boleh saya jadikan rujukan utk tujuan pembentangan di Universiti...Syukran Ustazah Fatimah..:)

    ReplyDelete
  68. Assalamu'alaikum kepada semua saudara2ku umat muslim yg tegak berdiri pada manhaj yg benar yaitu ahlussunnah wal jama'ah.
    maaf kepada orang2 syiah anda semua tidak pantas diberikan ucapan salam berhubung dengan kekafiran kalian semua.

    saya Andre Kiehl dari Indonesia. ini saya mau memberikan alamat situs yg di dalamnya ada dalil2 yg menunjukkan kebenaran tulisan dari ibu Fatimah Syarha ini terutama tentang poin-poin "Realiti antara cara2 nikah mut'ah yg berlaku", tapi maaf jika saudara2 agak sedikit bingung dengan bahasanya karena merupakan situs Indonesia : http://www.syiahindonesia.com/index.php/kajian-utama/fiqih-syiah/258-indahnya-nikah-mutah

    # kepada saudari annabilah, saya katakan tak usahlah anda bertaqiyya. percuma saja karena dosa2 anda yg suka berbohong akan selalu dicatat ALLAH. Jadi lebih baik anda segera bertobat kepada ALLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalammualaikum..saya suka komen anda..Semoga Allah bukakan mata dan pintu hati manusia bernama Annabilah ini.dan kepada sesiapa yang tidak bersetuju dgn tuan blog ini(walaupun dia menegaskan nikah mutah itu haram)..tolong baca betul2 satu persatu ape yg tuan blog ini tulis.Supaya anda lebih memahami ye..

      Delete
  69. Apa hukum menukar mazhab mengikut keadaan persekitaran? Duduk negara Arab ni majority syiah.

    Lagi satu soalan Apa hukum bermazhab? Tak bolehkah Islam tanpa mazhab?

    Terima kasih harap dpt jwb soalan2 di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mazhab bukan sebahagian agama..mazhab sebagai sumber rujukan/pandangan ilmu imam(mazhab)..kerana kita jahil..mazhab memberi jawapan dengan dalil2 yang 4 imam utama ini ketahui..adakah tuan/puan lebih berilmu dr 4 imam utama ini? jika tidak, rujuklah 4 mazhab utama ini..

      Delete
  70. Salam sejahtera kepada semua, Kahwin ini memang seronok = kes zina/khalwat/swinger/dll takkan timbul ni,, jadi hal ini dapat menarik minat golongan kuat seks.. Ada juga orang masuk Syiah disebabkan hal ini, mungkin la !?.. Walaupun tahu KIBLAT juga dah salah (di Kalbala), asal nama/logo ISLAM , ikut je.. Tapi terus terang la, konsep rekaan ini memang "menarik".., kalau tak silap mazhab ini menyerupai SIKH.. Boleh siapa2 jawap!?.. As"kum di atas , sambil tunggu jawapan Ustazah , elok kaji Sejarah asal usul semua agama, itu asas kepada jawapan ,Soalan apa itu Mazhab......

    ReplyDelete
  71. Salam sejahtera Annabillah,!.. jika anda masih berkomentar dalam Blog ini, gue ingin bangat BERMUTAAH sama anda jika masa terluang , adakah itu bisa,,, tapi lokasi anda di mana ya?.. Pada pandang gue pelbagai hukum Syiah udah terang skali tersasar jauh dari jalan Islam .. Jika mana di Jepang adanya agama memuja alat sulit laki2 dan perempuan.. , nah perihal ini kurang lebih sama aje,, cuma mungkin hukum2 mereka lebih bertatasusila,, . Adakah benar dalam masjid Syiah diadakan bilik bermutaah, ini kelihatan lumayan ni.. Nikah tanpa Wali dan Saksi pasti mengundang fatal kelak kepada perempuan.. Tapi Annabillah dan seangkatannya nampak selesa dengan hal ini, ye udah.. Bagi Call.. kita Mutaah yuk..!!!

    ReplyDelete
  72. di bawah ni sumber rukun islam dan rukun iman... di mana syiah dapat rukun islam yang menyebut pasal al-wilayah... saya tak pasti...

    KISAH ketika Jibril a.s. bertemu Rasulullah Saw dan sahabat-sahabat Baginda dalam bentuk seorang lelaki.


    "Wahai Muhammad, Ceritakan padaku tentang Islam". Jawab Rasulullah Saw: "Islam itu ialah kamu menyaksikan bahwa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah pesuruh Allah. Kamu mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji jika kamu mampu". Respon lelaki itu: "Benarlah kamu!"


    Tanya lelaki itu lagi: "Ceritakan padaku tentang iman". Baginda bersabda: "Kamu beriman dengan Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari kiamat dan kadar baik dan buruk-Nya" Respon lelaki itu: "Benarlah kamu!"


    "Sekarang ceritakan pula tentang ihsan", Rasulullah Saw menjawab: "Bahwa kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, Jika kamu tidak melihat-Nya, sesungguhnya Allah melihat kamu"


    "Ceritakan tentang kiamat", Baginda bersabda: "Kamu dan aku jua tiada mengetahui kapan (bila) ianya akan berlaku".


    "Baik, kalau begitu ceritakan padaku tanda-tandanya". Baginda bersabda: "Apabila ibu melahirkan anak yang menjadi tuannya, dan apabila kamu melihat orang miskin (orang berkaki ayam, tiada berbaju, gembala kambing dan lain-lain orang miskin) berlumba-lumba membina bangunan" Hadis Riwayat Muslim

    ReplyDelete
  73. Besnis produk kesihatan myherb2u
    Goji, tricajus, susu kambing, mlm call +60192311900
    http://www.healthbuilders.com.my/
    othmandraman@yahoo.com
    http://othmandraman.blogspot.com/?m=1
    http://www.dnaglobal2u.com/
    http://www.iphytoscience.com/
    http://www.drtina.mynucerity.biz/indexi.php
    https://www.google.com/#fp=eccba6f7b5b00530&q=myherb2u
    https://www.google.com/search?q=myherb2u&filter=0&bav=on.2%2Cor.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50952593%2Cd.bmk%2Cpv.xjs.s.en_US.epv7Gxs5zsU.O&biw=1366&bih=667&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=JrwTUt6VB4K4rAeI-YHQDA
    Kedai P01 pasar majlis sek16 shah alam, selangor, malaysia
    Rakan niaga/penyewa/pekerja diperlukan
    Kursus motivasi besnis disediakan
    Welcome to Health Builders (M) Sdn.
    www.healthbuilders.com.my
    Syarikat jualan langsung unggul yang membawa kepada anda satu kerjaya … untuk terus berjaya. Nikmatilah kehebatan rangkaian produk dan keistimewaan pelan pemasaran kami untuk kehidupan yang lebih bermakna.

    ReplyDelete
  74. KALAU MUTAah itu haram...ia adalah zina.
    jadi nabi pernah menghalalkan zina kemudian mengharamkan.
    ISLAM ITU AGAMA CACA MARBA..SEKEJAP BOLEH SEKEJAP TAK BOLEH.
    TIADA AYAT AL QURAN YG MELARANG MUTAAH.APALAGI LARANG NIKAH DGN HAMBA SEHAYA JUGA.
    HADIS NI BNYK REKAAN..YG TULEN ADALAH AL QURAN..
    BILA SATU MASAALAH ITU PUNYAI FAKTA BERCANGGAH...
    KENA RUJUK AL QURAN..
    JADI..
    MUTAAH ITU TETAP HALAL..
    TP NK MUTAAH PUN CARILAH PASANGAN YG ELOK..JGN CARI YG NAYA ADA AIDS ATAU SIPLIS DERR

    ReplyDelete

 
Sebarkan Bahagia © 2012 | Designed by Bubble Shooter, in collaboration with Reseller Hosting , Forum Jual Beli and Business Solutions